Zdravé mouky

Klasická pšeničná bílá mouka je zatím stále nejpoužívanější formou ze všech ostatních. Nicméně při změně životního stylu směrem ke zdravějšímu stravování, není vůbec vhodná. Nutričně totiž vlastně nic nepřináší – zasytí jen krátkodobě. Vyrábí se vlastně umletím vnitřní části zrna, přičemž ty nejcennější látky jsou přitom obsaženy právě na vnitřní straně slupky. Takže veškeré vitamíny, minerály, fytáty, polyfenoly, lignany a bílkoviny obsažené komplexně v zrnu zkrátka postrádá.

flour-dust-1910046_960_720

Proto je mnohem vhodnější ji nahradit celozrnnými moukami, které se vyrábí ze všech druhů obilovin. Ty se totiž vyrábí pomletím celého zrna, takže veškeré vitamíny, minerály, vláknina a další zdravé složky zůstávají přítomny.

Rozlišujeme vlastně dva základní druhy – s lepkem a bez něj. Mezi ty lepkové se řadí:

  • Špaldová – vysoký podíl lepku zaručuje její použití na klasické pečení i zahušťování omáček přesně v tom poměru, jako jsme zvyklí u klasické bílé formy
  • Ovesná – přidává se k ostatním moukám, těsto je pak vláčnější a křehčí
  • Ječná – nízký obsah lepku nepřeje kynutému pečivu, ale lze ji použít pro jiné pečivo
  • Žitná – pro nízký obsah lepku se často kombinuje se špaldovou, skvělá je na pečení chleba či perníčků

cereals-1417868_960_720

Mezi bezlepkové patří mnohem větší množství zástupců:

  • Pohanková – posiluje cévy, preventivně pomáhá proti křečovým žilám
  • Kukuřičná – prodává se mletá nahrubo i najemno, oblíbená je zejména v mexické kuchyni (tortilly a jiné placky, polenta)
  • Mandlová – s ostatními bezlepkovými formami se smíchává v poměru 1:4, mandlová mouka 1 kg zajistí dostatek množství pro pečení zákusků a koláčů, kterým dodá neodolatelnou chuť
  • Rýžová – poslouží pro zahušťování, výrobu nudlí, kaší či zákusků
  • Bramborová – vhodná na zahušťování omáček i polévek, skvělá je také na přípravu halušek, bramborových placek, chleba či těsta, kde se ale používá v kombinaci s jinými druhy, protože moc nasakuje vodu
  • Jáhlová – jáhly jsou lehce stravitelné, posilují ledviny, zpevňují nehty i kosti a pomáhají při překyselení žaludku
  • Sójová – používá se jako náhrada vajec
  • Amarantová, quinoová, manioková (tapioková), čiroková, kaštanová, kokosová, konopná, jablečná, banánová, ….